Manapság egy valamirevaló cégtulajdonos tudja, hogy minden vállalatnak jelen kell lennie az interneten, ha szeretne lépést tartani versenytársaival. Sőt, tisztában vannak azzal is, hogy leendő ügyfeleik túlnyomó többsége a Google-hoz fordul, valahányszor találni szeretne valamit a világhálón, legyen az egy közeli étterem, egy magánorvosi rendelő, egy könyv, vagy épp egy jó recept.
Aki a Google első találatai között jelenik meg az ilyen keresésekre, az garantáltan több forgalomra számíthat webhelyén, mint azok, akik lejjebb kényszerülnek a találati listákon, vagy eltűnnek a második oldalon. A SEO, más néven a keresőoptimalizálás az online marketing azon ágazata, ami ezeket az előkelő pozíciókat igyekszik megszerezni a találatok között, hogy minél többen rálelhessenek céged webhelyére. Az alábbiakban ehhez olvashatsz néhány örökérvényű, profi tippet!
Az olvasóknak írd tartalmaidat, ne a keresőmotoroknak!
A Google egy gépi tanlással működő (tehát folyamatosan fejlődő) algoritmus segítségével válogatja össze, illetve rendezi sorba („rangsorolja”) a találatokat, valahányszor egy felhasználó rákeres valamire a Keresőben. Sok „SEO szakember” éppen ezért igyekszik mindent megtenni azért, hogy megfeleljen az algoritmus elvárásainak, csak hogy a legjobb pozíciókat érhesse el ügyfelei számára.
A probléma ezzel csak az, hogy a Google algoritmusa ma már sokkal inkább úgy értékeli a tartalmakat, mint egy igazi felhasználó, ezért a régi, olcsó trükkök egyáltalán nem hatékonyak az előkelő rangsoroláshoz. A Google ráadásul évek óta azt javasolja, hogy természetes, értékes, hasznos tartalmakat kell készíteni a legjobb optimalizálás érdekében (tehát az olvasóknak írni), nem pedig azon fennakadni, hogy az algoritmus pontosan mi alapján rangsorol.
Használj konkrét, célzott kulcsszavakat
A kulcsszavak a mai napig fontos szerepet játszanak a keresőoptimalizálásban. Ezek lényegében azok a kifejezések, amelyek alapján a keresőmotorok (pl. a Google) kiválogatják a legrelevánsabb találatokat egy-egy felhasználó begépelt kereséseire.
A kulcsszavak tehát lényegében a SEO alapjai, ezért fontos, hogy gondosan kiválogasd, melyekre optimalizálod tartalmaidat. Olyan kulcsszavak köré kell felépítened tartalomkínálatodat, amelyek kapcsolódnak cégedhez, kínálatodhoz, és persze célközönséged érdeklődési köreihez is – vagyis: olyan szavakra, amikre ideális ügyfeleid hajlamosak rákeresni az interneten.
A kulcsszavaknak azonban inkább a stratégiai elhelyezése számít (a címben, az URL-ben, a meta mezőben, illetve a tartalmak szövegében), mint a mennyiségük. Régebben át lehetett verni a Google-t azzal, hogy minél többször megismételtél egy kulcsszót egy tartalomban, azonban ma ez a trükk már egyáltalán nem működik. Ne feledd: az embereknek írsz, nem az algoritmusnak!
Kínálj pazar felhasználói élményt
A Google azokat a webhelyeket is szívesebben helyezi magasabb pozíciókba a találatok között, amelyek pozitív felhasználói élményt kínálnak látogatóiknak.
Ehhez először is biztosítanod kell, hogy webhelyed navigációja egyszerű és akadálymentes legyen, hogy a látogatók pillanatok alatt megtalálhassanak rajta mindent, amit keresnek. Ez nem csak a SEO-ban segít majd, hanem több konverzióra is lehetőséget ad.
Fontos továbbá, hogy kiiktasd az olyan technikai problémákat is, amelyek eltántoríthatják a látogatókat webhelyedről. Ilyenek a 404-es hibákat küldő oldalak, a hibás hivatkozások, és így tovább. Próbáld továbbá mellőzni a felugró ablakokat is, amik megzavarhatják a böngészési élményt, és csak felbosszantják a látogatókat.
A felhasználói élményhez tartozik a mobilbarát működés is. Egy webhely csak akkor rúghat labdába versenytársai mellett, ha mobileszközökön is hibátlanul működik – erre a Google is nagyon szigorúan figyel.
Szerezz értékes visszahivatkozásokat
A keresőoptimalizálás egy fontos alappillérét képezik a visszahivatkozások is. Ezek azok a linkek, amelyek más webhelyekről mutatnak sajátodra. Minden ilyen hivatkozás tekintélyt ad webhelyednek a Google szemében, ugyanis a világ legnagyobb keresőmotorja afféle bizalmi szavazatokként tekint ezekre.
A logika egyszerű: ha egy webhely egy másikra hivatkozik, akkor ezzel azt jelzi, hogy az a másik webhely valamilyen értékes, fontos információt tartalmazhat az olvasók számára. Minél tekintélyesebb egy webhely, annál értékesebb a visszahivatkozás is, amit kaphatsz tőle. Minél több ilyen linked van (lehetőleg minél több webhelyről), annál valószínűbb, hogy jól rangsorolsz majd a Google találatai között.
Ha értékes tartalmakat írsz, akkor ezek a visszahivatkozások idővel maguktól is kialakulhatnak, de érdemes külön felkeresni egy-egy tekintélyes webhelyet vagy blogot, és felkínálni nekik saját tartalmaidat egy linkért cserébe.
Tedd szélsebessé webhelyedet
A webhely sebessége manapság fontos rangsorolási szempont a Google szemében, hiszen a legtöbb felhasználó csupán néhány másodpercet hajlandó várni egy oldal betöltésére, mielőtt visszatérne a keresőtalálatok közé, hogy máshol nézelődjön tovább.
Webhelyed felgyorsításával tehát egyszerre felelhetsz meg a Google és a látogatók elvárásainak is. Ügyelj például a feltöltött képek fájlméretére, egyszerűsítsd webhelyed forráskódját, illetve használj minőségi webtárhelyet. Az okostelefonok elterjedése óta a webhelysebesség sokkal fontosabbá vált!